Praktijkexamen auto op de schop vanaf 25 maart

Het praktijkexamen B gaat per 25 maart 2019 op meerdere punten veranderen. Zo wordt het gebruik van een navigatiesysteem standaard in het praktijkexamen opgenomen en krijgen de bijzondere verrichtingen een update.

Sinds september 2011 moet elke examenauto een navigatiescherm hebben. Het gebruik van dit systeem is voor de examinator nu een van de drie mogelijkheden waaruit hij kan kiezen voor het examenonderdeel zelfstandig autorijden. Door van de navigatie een standaard onderdeel te maken, wil het CBR aansluiten op de dagelijkse praktijk waarin de meeste Nederlandsers via navigatieapparatuur in hun auto hebben.

Van de andere mogelijkheden vervalt het rijden naar een oriëntatiepunt (aangegeven plek). De clusteropdracht (steeds drie tot vijf routeopdrachten achter elkaar) komt alleen bij uitzondering aan bod, bijvoorbeeld bij uitval van de navigatie.

Bijzondere verrichtingen

Ook komen er veranderingen bij de bijzondere verrichtingen. De stopopdracht verdwijnt en maakt plaats voor recht achteruit rijden. Daarnaast worden de opdrachten voor de bijzondere verrichtingen preciezer. De examenkandidaat krijgt dan bijvoorbeeld niet meer te horen dat hij moet parkeren, maar dat hij moet fileparkeren of parkeren in een haaks of schuin vak.
Het recht achteruit rijden en de bocht achteruit wordt vanaf 1 juni getoetst.

Situatiebevraging

Verder wordt de situatiebevraging per 25 maart uit het examen gehaald. Volgens het CB kunnen de examenkandidaten hierdoor uit hun ritme worden gehaald. De situatiebevraging blijft wel onderdeel van de tussentijdse toets. Daarmee kan het bijdragen aan gevaarherkenning, vooral als hieraan extra aandacht wordt besteed in de rijopleiding. De situatiebevraging blijft ook gehandhaafd bij T-praktijkexamens.